Frakt og retur

Slik sender vi våre pakker

Vi sender normalt samme dag eller dagen etter bestilling, blant annet avhengig av når på dagen du har lagt inn bestilling. I perioder med spesielt stor pågang kan det ta noe lenger tid. I alle tilfeller skal vi ha sendt varen fra oss innen 3 virkedager fra bestilling. Dersom det oppstår forsinkelser utover dette, vil vi ta kontakt med deg.

Alle varer som er tilgjengelig for salg i vår nettbutikk, er også i de aller fleste tilfeller på lager hos oss. Det kan likevel skje at det er feil i varelagerstatus hos oss, som dermed gjør at vi tar kontakt med deg hvis vi ser at det blir forsinkelser i leveringen utover de 3 dagene.

Hvis du bestiller større antall av et produkt enn hva vi har på lager (f.eks. har vi 3 lysestaker på lager, som dermed gjør at butikken viser positiv lagerstatus, men så legger du 4 stykker i handlekurven) – da vil det gis beskjed både i handlekurven og i kassen før du fullfører bestillingen om at vi har produkter i restordre. Etter at vi har mottatt bestillingen, og nettbutikken merker at «her mangler vi et eller flere produkter for å kunne sende fullstendig bestilling til kunden», så skal du også få en automatisk e-post umiddelbart fra oss som viser deg hvilke produkter vi venter på for å kunne imøtekomme bestillingen.

I tilfeller som nevnt over hvor du bestiller flere produkter enn hva vi har på lager, vil bestillingen din settes på vent, inntil vi får påfylling fra leverandøren. Dette kan ta inntil 4 uker. Vi sender alle bestillinger samlet, og derfor får du ikke del-levering fra oss. Hvis du ser at produktene ikke rekker frem med en sånn forsinkelse, må du raskest mulig ta kontakt med oss, slik at vi får løst dette sammen med deg.

Vi benytter Posten/Bring, og du kan velge mellom følgende leveringsmåter:

  1. Pakke i postkassen

Pakken får et unikt sendingsnummer, og leveres rett i din postkasse, hvis det er plass til den der. Hvis pakken er for stor for postkassen, får du en hentemelding fra Posten. NB: Husk å sjekke at du oppgir riktig mobiltelefonnr og e-postadresse, slik at beskjeden kommer frem til deg. Pakken er delvis sporbar, slik at det vil være sporbart når pakken er sendt fra oss, og når den er levert i din postkasse.

  1. Pose på døren

Pakken leveres i postkassen, hvis den får plass. Dersom postkassen er full eller for liten for pakken, blir pakken hengt på døren din. Du vil få et varsel på mail om at pakken er levert i pose på dør. Du er selv ansvarlig for pakken når den er levert på/ved døren av Posten.

Følgende må være oppfylt for at posen skal kunne henges på døren:

•Avstanden fra postkasse til mottakers dør må ikke være mer enn 250 meter
•Hus må være tydelig merket med husnummer og oppgang
•Døren må være tydelig merket med mottakers navn
•Etasjeinformasjon må angis i adressen
•Posten må ha adgang til mottakers dør, f.eks. ved låst ytterdør til felles inngang
•I tilfeller der kriteriene over ikke er oppfylt blir pakken levert til mottakers postkontor eller Post i butikk

  1. Pakke til hentested

Vi sender pakken din som klimanøytral servicepakke med Bring, og du får et sporingsnummer, slik at du kan følge pakken på veien fra oss og helt frem til deg. Du kan velge mellom ulike hentesteder. Denne fraktmetoden inkluderer også forsikring, og kan være en god idé å investere i dersom du har en stor og tung bestilling. Typisk glassvarer og andre større gjenstander bør alltid sendes med forsikring. Vi som avsender kan ikke erstatte varene dersom de blir ødelagte av Posten gjennom postgang. Men Posten vil altså erstatte pakken til oss, som gjør at vi kan erstatte deg om du velger alternativet «Pakke til hentested».

  1. Hent på lager

Du får en e-post med adresse og telefonnummer til oss når ordren din er klar, og du kan da kontakte oss for å avtale ønsket hentetidspunkt. Vi er ofte fleksible, og kan avtale henting til sen ettermiddag / tidlig kveld, om du ikke rekker å hente mens lageret er på jobb.

5. Bedriftspakke (Dør-Dør)

Dette alternativet kan kun benyttes av bedrifter som har normal åpningstid, og som kan ta i mot pakken mellom kl. 08.00 og 16.00 (mandag – fredag). Pakken sendes med sporing og forsikring. Bedriftspakke dør til dør er ofte et raskt alternativ i forhold til andre fraktmetoder – men du kan ikke velge dette dersom pakken skal til en privatadresse.

Hvis du ikke henter pakken din/eller ved feil i adresse el.l

Hvis du ikke henter pakken din, og denne sendes tilbake til oss, eller dersom adressen du har opplyst inneholder feil, som gjør at vi får pakken i retur, belaster vi deg for våre faktiske kostnader knyttet til dette. Vi vil ta kontakt med deg og høre om du ønsker pakken tilsendt på nytt. Fraktkostnaden for annen gangs sending blir i slike tilfeller belastet deg.

Informasjon om retur

Du kan returnerere varer innen 14 dager etter mottak. Tillagt tid for postgang fra oss til deg, vil vi derfor akseptere returer som er postlagt fra deg innen 18 kalenderdager etter at varen er sendt fra oss.

Normal angrerett er 14 dager.

Du er selv ansvarlig for at varene er forsvarlig pakket inn, slik at de ikke tar skade under transporten. Hvis du sender uten sporing, er det også du som er ansvarlig for pakken, hvis den blir borte underveis, og returen ikke kommer frem til oss. Vi anbefaler derfor at du sender returen din med sporing, slik at du ikke lider et tap, dersom pakken forsvinner.

Varene du returnerer må selvsagt være ubrukt. Merkelapper må henge på, og varen må fremstå som ny, slik at den er salgbar for oss. Dette innebærer også at varen ikke kan ha flekker/merker etter å være prøvd eller pakket ut. Det må ikke være sjenerende lukt av varen, og innpakningen til produktet må være intakt.

Når du returnerer ber vi om at du legger ved pakkseddelen eller ordrebekreftelse som fulgte på e-post da pakken ble sendt.

Du vil få beskjed fra oss når returen din er ferdigbehandlet. Hvis returen ikke godkjennes fordi varen er brukt, har lukt eller flekker eller av andre grunner ikke kan selges videre av oss, vil vi ta kontakt med deg per e-post. Dersom returen godkjennes vil du få pengene tilbake, evt blir fakturaen slettet/redusert dersom du har valgt fakturabetaling. Informasjon om refusjon/fakturareduksjon osv vil komme fra betalingsformidler, og ikke fra oss.

Hvem dekker returfrakten?

Hvis du ønsker å returnerer varen fordi vi har sendt feil vare, eller fordi varen har en mangel, må du alltid ta kontakt med oss på forhånd. Ring oss gjerne på telefon 938 15 810, eller send en e-post til oss. I slike tilfeller gjør vi en konkret avtale med deg angående sending av nye varer/refusjon osv. Dersom vi ber om varen i retur, dekkes returfrakten av oss.

Hvis du gjør bruk av angreretten (dvs du returnerer en vare av annen grunn enn feil fra vår side/mangel ved varen), dekkes returfrakten av deg.

Behandlingstid for returer

Vi behandler returer i henhold til rutiner på lageret. Dette er ikke oppgaver som utføres daglig, men på bestemte ukedager. Derfor kan det i noen tilfeller ta inntil 14 dager før returen blir behandlet men du må også huske at tid i postgang fra deg til oss kan ta noen dager. Hvis du synes at det tar lang tid, ber vi deg om å ta kontakt med oss – så skal vi selvfølgelig hjelpe deg så godt vi kan.